Tuesday, November 9, 2010

Bersugi, Gosok gigi



Memandangkan aku belum dapat kerja lagi cuti ni, kadang-kadang aku dengan mak akan pergi masjid untuk maghrib dan isyak. Tengok keadaan jugak, kalau budak-budak yang mak aku jaga balik awal, bolehlah kita orang pergi masjid. Masa sebelum tunggu waktu isyak tu, adalah perkongsian sikit daripada ustadz yang terpilih hari tu. Hari tu, ustadz tu cerita tentang bersugi atau bersiwak.

Macam-macam kelebihan bersugi (gosok gigi) ni rupanya. Antaranya dapat menambahkan akal, mencerahkan mata, melambatkan tumbuh uban dan macam-macam lagi. Dalam satu hadis yang aku dengar haritu jugak, "Dua rakaat sembahyang dengan bersugi itu lebih baik pahalanya daripada tujuh puluh rakaat sembahyang
dengan tidak bersugi "
( Riwayat Muslim )

Berganda-ganda pahala kalau bersugi sebelum solat ni rupanya. Subhanallah. Lepas ni kena bawak berus dan ubat gigi kemana-mana yang aku nak pergi. Senang nak gosok gigi. Teringat pulak dulu-dulu masa sekolah rendah, cikgu suruh bawak berus gigi dan ada jururawat ajar macam mana nak gosok gigi. Kenangan masa kecik-kecik. Jururawat tu akan buat demo dekat replika gigi palsu yang besar kat kita orang pakai berus gigi gergasi. Sekarang ni ada buat lagi ke tak kat sekolah-sekolah demo gosok gigi ni. Mungkin dah tak ada sebab budak-budak sekarang dah pandai-pandai semuanya.

Jadi, jangan lupa gosok gigi selalu. :)

1 comment:

  1. thanks for sharing. =) i'd definitely have this practised!

    ReplyDelete